WEKO3
アイテム
授業にディスカッションを取り入れる方法 ―より深いディスカッションへと導く授業設計―
https://takara-univ.repo.nii.ac.jp/records/2000002
https://takara-univ.repo.nii.ac.jp/records/20000028f8cfd00-c607-486e-b10d-8218c297c24a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
授業にディスカッションを取り入れる方法 ―より深いディスカッションへと導く授業設計―.pdf (974 KB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-29 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 授業にディスカッションを取り入れる方法 ―より深いディスカッションへと導く授業設計― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | ディスカッション, 自己モデル, ケースメソッド, アクティブラーニング, 日本語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | discussion, self-model, case method, active learning, Japanese language education | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | How to Incorporate Discussion into Classes: Designing a Class Structure for More Meaningful Discussions | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
アドゥアヨムアヘゴ希佳子
× アドゥアヨムアヘゴ希佳子
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究は、ケースメソッドにおけるディスカッションに関する知見を援用しながら、自己モデルの更新を目指した、より深いディスカッションへと導く授業設計のあり方について明らかにすることを目的とした。筆者が本学で行った、ケース教材を用いないディスカッション授業を3つ取り上げ、授業計画書の内容とその意図を記述するとともに、授業当日の板書やディスカッションの文字化資料をもとに、授業設計がいかにより深いディスカッションへと導いたのかを分析した。その結果、教育目的によって大きなテーマを設定し、ディスカッションの到達点を見据えた上で、効果的な設問や発問を用いて小さいテーマという枠組みの中でのディスカッションを積み重ねることにより、様々な角度から大きなテーマにアプローチし、学生の考え・視点をゆさぶるやり方が重要になることが明らかになった。そのために、「教育目的」「設問」「討議運営計画」という3点の授業準備を緻密に行うことが重要になるといえる。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The objective of this study is to define methodologies for constructing academic frameworks that lead to deeper, substantive discussions, with an emphasis on updating the self-model. This research leverages principles from the case method discussion model. Initially, this paper delineates the curricular architecture and intentions of the lesson plans for three discussion classes, conducted by the author with undergraduate students, without the use of case materials. Subsequently, the author analyzed how these lesson designs led to more in-depth discussions, drawing on both board notes and discussion transcripts from those sessions. The results make it clear that it is important to establish a comprehensive theme aligned with educational objectives as the end point for discussion. This serves as a guide for structuring consecutive discussions around narrower subthemes, facilitated by the use of effective questions and prompts. Such an approach enables students to tackle the overarching theme from multiple perspectives, thereby challenging their existing viewpoints. For this reason, careful planning in terms of "educational objectives," "questions," and "discussion management plan” is imperative for achieving classroom discussions. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 宝塚大学紀要 en : Bulletin of Takarazuka University 巻 37, p. 7-23 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 宝塚大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09147543 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |